[Głosów:5    Średnia:5/5]

Jak można wykorzystać networking do zwiększenia sprzedaży oraz czy jest to w ogóle możliwe? Czy istotnie usługi marketingowe muszą być sprzedawane i w jakiś sposób reklamowane, czy może to zainteresowany tematem klient nie powinien ich wyszukać samodzielnie? Proste zagadnienie, wiele wątpliwości, ale z pewnością uda się je rozwiać.

Czym jest networking?

Wymiana informacji i proces wzajemnego poparcia to najprostsza definicja networkingu. W szerszym kontekście wygląda to następująco: dwie strony podejmują się dość ważnego zadania, rekomendacji siebie wzajemnie. Opinia, którą udostępniają i szerzą jest niezwykle istotna, gdyż ma ona wpływ na postrzeganie danej marki. Jeśli natomiast myślicie, że sama rekomendacja wystarczy, to jesteście w błędzie. Networking opiera się raczej na faktach i doświadczeniach. Zatem nie powinno się głosić informacji nie sprawdzonych, gdyż nie brzmią one wiarygodnie, a to może raczej zaszkodzić niż pomóc. Dlatego też obie strony, korzystając z tego typu współpracy, stawiają sobie za cel wiarygodność i prawdomówność, a to jest z kolei docenione przez klientów.

Obecnie cennym źródłem networkingu są mimo wszystko portale społecznościowe. Duża ilość użytkowników, powszechny dostęp do Internetu oraz stała aktywność sprawiają, że zdecydowanie łatwiej jest zamieścić tam informacje o produktach czy usługach niż bazować jedynie na treściach zamieszczanych np. na stronie internetowej producenta. Użytkownicy poszukujący konkretnych informacji, coraz częściej sięgają po opinię danej społeczności np. na grupach dyskusyjnych. W tym właśnie działania marketingowe mają szansę na zaistnienie. Tym bardziej że spora liczba osób korzystających z Internetu chętnie z takich rozwiązań korzysta.

Rekomendowanie usług marketingowych za pośrednictwem networkingu?

Zważywszy na fakt, że networking najczęściej obejmuje sferę biznesową, to środowisko partnerów do współpracy dotyka właśnie takiego rodzaju rozmów. Networking w biznesie jest coraz częstszym zjawiskiem. Pozwala wypracować sobie opinię na dany temat w oparciu o wymianę doświadczeń i to właśnie na gruncie biznesowym. Niezwykle cenne w tym wypadku jest to, że networking obejmuje sferę relacji i wzajemnych interakcji. Dokładnie tak samo, jak prywatne znajomości i powiązania rodzinne, ale networking oczywiście bazuje na gruncie zawodowym.

Dlatego chcąc zaprezentować m.in. swoje usługi marketingowe, nie wystarczy (mówiąc w przenośni) wywiesić cennika na drzwiach i czekać, aż klient zajrzy do środka. Należy zadbać o to, by potencjalni partnerzy biznesowi poczuli wspólną, pozytywną relację, wróżącą owocną współpracę. Zdecydowanie łatwiej jest zakończyć z sukcesem transakcję, jeśli klient poczuł pozytywną więź ze sprzedawcą, niż jeśli odniósł wrażenie, że sprzedawca nie wie, co sprzedaje, dlaczego to robi i właściwie to nie bardzo mu zależy, by coś sprzedać.

Usługi marketingowe w obecnym rozumieniu, to cała masa różnorodnych działań. Mogą one pomóc w rozwoju sprzedaży produktu lub usługi, ale także rozpoznawalności marki i zdobycia zaufania potencjalnych klientów. Niekiedy wypracowanie takiej stabilnej pozycji zajmuje sporo czasu, jednak z dłuższej perspektywy jest to ważne i cenne dla istnienia marki. Wykorzystując networking, usługi marketingowe mogą więc przynieść dodatkowe korzyści. Połączenie obu tych czynników i obmyślenie strategii mającej na celu realizację zamierzonego planu, to dość ważne zagadnienie każdego marketingowca.

Nie bez powodu na pierwszy plan wysuwa się tutaj relacja i zaufanie. Zarówno firma zlecająca, jak i wykonująca zlecenie, muszą mieć do siebie nie tylko pełne zaufanie, jak również powinny się rozumieć, mieć podobne wartości, ideologie i poczucie smaku. Dzięki tego typu współpracy zachodzi interakcja, która przyspiesza realizację poszczególnych planów. Zmniejsza się chęć kontrolowania, gdyż obie strony zyskują wzajemne zaufanie co do wykonywanego zadania. Mogą więc skupić swoją uwagę na nowych czynnikach.


1 Komentarz

Karina · 22 maja 2020 o 23:06

Marketing to kontakt z ludźmi i sprzedaż. Jeśli potrafimy sprzedać swoje usługi, sprzedamy również usługi naszego klienta. Fakt – my swoje sprzedajemy offline bardzo często – spotykamy się, rozmawiamy, prezentujemy. Z kolei klientów obsługujemy w Internecie. Jednak i tu i tu mamy styczność ze sprzedażą, kontaktem i koniecznością dobrego zaprezentowania samego siebie.
Networking oczywiście pomaga. Można powiedzieć, że to też forma marketingu …marketingu sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *