[Głosów:1    Średnia:5/5]

Jak wiadomo Wielka Brytania jest kolebką wielu współczesnych dyscyplin sportu. Najważniejszą z nich jest bez wątpienia piłka nożna. Jednocześnie futbol to ogromny biznes, a angielska Premiere League to najbogatsze rozgrywki piłkarskie na świecie. Jedną z najsłynniejszych drużyn angielskich jest Manchester United. Od lat zaliczany jest (wraz z FC Barceloną i Realem Madryt) do najbardziej globalnych marek piłkarskich świata.

Narodziny legendy

Klub został założony w 1878 roku, ale dopiero od 1902 roku występuje jako Manchester United. Przez pierwsze kilkadziesiąt lat działalności był jednym z wielu klubów piłkarskich w Anglii. Wysyp drużyn amatorskich i zawodowych w XIX wieku stał się masową rozrywką dla klasy robotniczej i antidotum dla dyspyplin zarezerwowanych dla najbogatszych, jak krykiet czy tenis. Mimo dwóch tytułów Mistrza Anglii, United aż do II Wojny Światowej borykali się z problemami finansowymi i nie raz spadali z najwyższej klasy rozgrywkowej. Po wojnie trenerem drużyny został Matt Busby. Doprowadził on klub do kilku mistrzostw i pucharów Anglii. Jednak to dwa wydarzenia z jego ery przyczyniły się do powstania legendy United. Pierwszą była katastrofa lotnicza w Monachium w 1958, w której zginęło kilku piłkarzy a kilku zostało poważnie rannych. Dziesięć lat po tym wydarzeniu Manchester United zostali pierwszą drużyną z Anglii, która zdobyła Puchar Europy. Od tamtej pory klub z Manchesteru zyskał wielu kibiców na całym świecie.

Mistrzowska era Alexa Fergussona

Po chudszych latach trenerem United został pochodzący ze Szkocji Alex Fergusson. Budował on stopniowo drużynę z młodych wychowanków, uzupełniając ją doświadczonymi gwiazdami, jak Eric Cantona. Efekty nastąpiły w ciągu dwóch kolejnych dekad. Najpierw zdobycie Pucharu Zdobywców Pucharów i Superpucharu Europy w 1991 roku. Kolejne mistrzowskie tytuły Anglii zostały ukoronowane wygraniem Ligi Mistrzów w 1999 roku po niesamowitym zwycięstwie nad Bayernem Monachium. Młode wilki na czele z Davidem Bckhamem, stały się globalnymi gwiazdami i idolami piłkarskimi. Zbiegło się to z ekspansją Internetu, co spowodowało zawrotną popularność United, zwłaszcza na wschodnioazjatyckich rynkach. Kolejna dekada to jeszcze większe sukcesy. Kilkukrotne mistrzostwo Anglii i ponowny triumf w Lidze Mistrzów 2008 roku sprawiły, że drużyna z młodym Cristiano Ronaldo nie miała sobie równych na świecie, co potwierdziła zdobywając Klubowe Mistrzostwo Świata. Wtedy też globalna sprzedaż koszulek i innych gadżetów z logo United sięgnęła szczytu, prześcigając nawet dwóch hiszpańskich gigantów.

Mistrzowie marketingu

W ostatniej dekadzie wyniki sportowe United dla wielu fanów są przykrą niespodzianką. Mimo to, marka United pozostaje maszynką do zarabiania pieniędzy. Na stadionie Old Trafford, który może pomieścić ponad 80 tysięcy widzów, znajdują się restauracje i kawiarnie. Ale to sklep klubowy jest największym źródłem dochodów. Należy on do największych tego typu biznesów w Europie, a jego wersja online zapewnia klubowi wielomilionowe zyski. Sprzedaje się właściwie wszystko: od strojów sportowych, po piórniki i akcesoria dla czworonogów. Charakterystyczne logo z „czerwonym diabłem” to jedna z najbardziej rozpoznawalnych piłkarskich grafik. Dodatkową reklamą dla marki jest masa celebrytów kibicująca United. Należą do nich m.in. Usain Bolt, Justin Timberlake, Rihanna czy podobno nawet dyktator Korei Północnej, Kim Jong Un.

Marka United budowana systematycznie przez wiele dziesięcioleci, jak widać zarabia na siebie, niezależnie od wyników sportowych. Ale czy w epoce globalizacji i Internetu dziwi to kogoś?


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *