[Głosów:1    Średnia:5/5]

Każda marka musi mieć na siebie pomysł. Bez konkretnego USP brandu nie będzie w stanie przedrzeć się przez gąszcz stale poszerzającego się rynku. ‘Jeśli jesteś taki jak wszyscy – nie ma Cię’. Tym zdaniem można podsumować znaczenie strategii marketingowej w firmie. Buduje się ją zarówno w kontekście całego roku lub kilku kolejnych lat lub ze względu na launching nowych produktów. Jedno jest pewne – strategia marketingowa to zdecydowanie więcej niż plan marketingowy. To część biznesplanu. Bez niej nawet najbardziej kreatywny koncept produktowy, nie przetrwa na rynku. Dlatego każdy etap tworzenia programu powinien być poddany szczegółowej analizie.

Misja i cele

Fundamentem istnienia marki jest misja i cele. Kształtuje się ją już w pierwszych etapach budowania konceptu brandu. Kim jest konsument? Co marka zmieni w jego życiu? Jakie przyniesie mu korzyści? Czym go zainteresuje? Czym odwróci jego uwagę od konkurencji? Cele firmy są zazwyczaj wieloletnie. Istotna jest konsekwencja i bieżąca analiza sytuacji rynkowej. KPI powinny być regularnie weryfikowane. Tylko w ten sposób można ocenić skuteczność przyjętego planu. Rynek nie jest statyczny. Wręcz przeciwnie. Co roku można zaobserwować zmianę trendu – ba! często nawet kilka razy w roku. Najlepszym tego przykładem jest aktualna sytuacja, która przekłada się na skalę światową. Pandemia zaskoczyła wszystkie branże. Przetrwają tylko te, które potrafią działać elastycznie i z łatwością dostosowują się do nowych kierunków. Kluczowym elementem każdej strategii marketingowej jest więc misja, cel oraz analiza zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna.

Pozycjonowanie rynkowe

Analiza otoczenia to kolejna niezbędna cegiełka w budowaniu skutecznej koncepcji kreatywnej firmy. Każda marka musi mieć swoje unikalne pozycjonowanie, a to buduje się w odniesieniu do konkurencji. Na tym etapie kształtuje się również oczekiwany wizerunek, czyli to co można zamknąć w sformułowaniu DNA marki. Określa się architekturę produktową z podziałem na klasy, kategorie czy też grupy asortymentowe. Szczegółowej charakterystyce poddany zostaje konsument. Firma dookreśla jego profil w tym płeć, wiek, pochodzenie, wysokość zarobków czy zainteresowania. Wszystko po to, by zweryfikować jego aktualne zwyczaje zakupowe i sposób, by do niego dotrzeć. Na tym etapie zasadnicze jest również przybliżenie sytuacji rynkowej konkurentów. W kształtowaniu biznesplanu należy mieć na uwadze misję i cele, produkty i aktywności marketingowe konkurencji. Pozwoli to firmie zbudować unikatową strategię, wychodzącą poza standardy rynku.

Prognozy sprzedażowe

Biznesplan marki opiera się przede wszystkim o estymacje sprzedażowe. Roczne budżety wyznaczają kierunki działania całej komórki firmowej. Jak się więc można domyślać, wysokość prognoz sprzedażowych, ściśle łączy się z aktywnościami marketingowymi. Estymowany obrót uzależnia się od cen, dystrybucji, nowych wdrożeń oraz zakresu promocji. Sprzedaż musi iść w parze ze strategią marketingową i odwrotnie.

Strategia komunikacji

Mogłoby się wydawać, że czynnikiem kształtującym aktywności marketingowe marki jest przede wszystkim budżet. Jednak zwłaszcza aktualna sytuacja wielu branż, pokazuje że najważniejszy jest koncept. Odpowiednio zbudowana kreacja, wcale nie musi bazować na milionowych budżetach. By generować wysokie zasięgi, brand musi mieć jasno zdefiniowaną grupę konsumencką. Śledzenie ruchów swojego targetu, pozwala reagować na jego bieżące potrzeby oraz podtrzymywać komunikację. Liczy się aktywność. Konsumenci muszą czuć się rozpieszczani, stąd też coraz więcej mówi się o personalizacji produktów i aktywności. Zadaniem marki jest więc stworzenie strategii wpisującej się w oczekiwania swojej grupy docelowej. Szczegółowa analiza odbiorców pozwoli jej dopasować narzędzia marketingowe i być widoczną. Nie jest jednak powiedziane, że raz opracowany koncept będzie aktualny przez kolejne miesiące. W marketingu podstawa to RTM. Jeśli brand chce prowadzić skuteczne działania, musi być na bieżąco. Reagować i aktualizować strategię.

Marka bez strategii marketingowej porusza się po omacku. Z pewnością nie jest to sposób na zbudowanie swojej pozycji na rynku, a dodatkowo generuje często niepotrzebne koszty. Każdy brand potrzebuje solidnego programu kreatywnego. W jego przygotowaniu często wspierają firmy profesjonalne agencje marketingowe. Tylko w ten sposób, mając skuteczny pomysł na siebie, dotrą do potencjalnych klientów i zbudują fundamenty lojalności konsumenckiej.

 


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *