[Głosów:12    Średnia:4.9/5]

Tego, że przekaz komiksu dociera do odbiorcy błyskawicznie, dowiedzieliśmy się sami, będąc ich czytelnikami w młodości. Niestety sam komiks, jako forma ma bardzo małą rzeszę odbiorców. Jest to spowodowane wieloma czynnikami. Z jednej strony istotna jest kwestia finansowa. Z drugiej jakoś źle czulibyśmy się, gdyby ktoś nas złapał na czytaniu i kompletowaniu komiksów po 30 roku życia. To hobby, które nie ma tak doskonałej społecznej aprobaty, jak samo czytanie książek, czy granie w gry planszowe.

Komiks w sieci

Nieco inaczej z odbiorem tej formy jest w sieci, gdzie nikt nas nie śledzi, gdzie sami możemy się zaczytywać w komiksy i nikomu o tym nic nie mówić. Nikt przecież nie musi wiedzieć. Z tego też powodu komiks staje się coraz bardziej popularną formą reklamy internetowej. Dzięki niej przekaz w łatwy i przyjemny sposób dociera do odbiorcy. Pamiętamy przecież, że komiks może być zarówno zabawny, jak i pełnić role wychowawcze, może brzmieć mądrze lub nieść za sobą udany żart.

To, że można wykorzystać komiks do celów marketingowych, zostało już dawno udowodnione za oceanem i w wielu zachodnich krajach Europy. W Polsce wykorzystanie komiksu w celach reklamowych, edukacyjnych i hobbystycznych jeszcze ledwo raczkuje. A to bardzo źle, bo ta forma reklamy ma w sobie wielką siłę przekazu.

Wilq w reklamie Hoop Coli

Bogactwo form reklamy w komiksie

W formie komiksu można przedstawić wiele rozmaitych form reklamy takich, jak:

  • plansze komiksowe,
  • ulotki z paskiem komiksowym,
  • rysunki satyryczne,
  • lub rysunki z bohaterami marek i postaciami z nimi związanymi,
  • i wiele innych form – także sieciowych.

Ważne jest, że komiks jest na tyle elastyczną formą reklamy, że może sprawdzić się w reklamach produktów i usług wielu różnych branż. Tym bardziej że zainteresowanie taką formą jest, bo obecni, najprężniej działający konsumenci to osoby, które w dzieciństwie zaczytywały się w komiksach.

Takie osoby z pewnością także zachęca swoje dzieci do obejrzenia reklamy skierowanej dla młodszych odbiorców. Wiele z nich z chęcią wciąż czytuje komiksy swoim dzieciom, zaspokajając przy tym także swoją potrzebę na dobrą i małą lekturę. Do nich i do ich podświadomości właśnie powinni trafiać twórcy reklam, którzy doskonale wiedzą, że ta forma bardzo odpowiada tej grupie społecznej, że ta grupa szuka z nią kontaktu i jest nią bardzo zaciekawiona. Niestety wykorzystanie komiksu w reklamie w Polsce jeszcze nie zostało na tyle docenione, na ile naprawdę zasługuje.

Udane reklamy z komiksem

Komiks znalazł jednak już swoje zastosowanie w reklamie brandingowej, reklamowej i produktowej. Dzięki niemu tworzy się udane kampanie, które z powodzeniem pełnią swoje role. Dzięki komiksom można zarówno reklamować pojedyncze produkty i usługi lub promować całą markę. Najważniejsze jednak jest jego profesjonalne wykonanie. Bez niego zarówno rysunki, jak i scenariusz nie zaciekawią odbiorców.

Przygody twistującego słonia Twisti

Wybierając komiks jako formę reklamy, musimy stawiać na sprawdzonych i dobrych rysowników, którzy doskonale wiedzą, co robią. Warto także poświęcić więcej czasu na stworzenie scenariusza, który przecież musi pełnić swoją istotną rolę. Niezależnie czy decydujemy się na komiks z tzw. chmurkami dialogowymi, czy też niemy, to i tak scenariusz i jego opracowanie są niezbędnym etapem całej produkcji komiksu reklamowego.

Strona komiksu to dość spory wydatek. Znacznie więcej niż artykułu SEO, pozycjonującego, czy szeptanki, z która mamy do czynienia na forach internetowych. O wiele więcej. I bardzo prawdopodobne jest to, że ta cena właśnie odstrasza klientów, którzy skuszeni lepszą ofertą za te same pieniądze mogą opłacić dużą część kampanii marketingowej z wykorzystaniem agencji profesjonalnych copywriterów, szeptaczy, content marketingowców i copywriterów SEO. Nic jednak dziwnego w tym, że taki – dość trudny do wykonania projekt graficzny nie jest wcale tani. Wymaga znacznego zaangażowania ze strony rysownika i scenarzysty i nie powstaje na poczekaniu. To najczęściej kilka dni pracy obu tych postaci, więc cena jest zapewne adekwatna do ich wysiłku.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *