Nie od dziś wiadomo, że prędzej do zakupu przekona rekomendacja znajomego aniżeli nawet najlepiej skonstruowany opis produktu. Zwłaszcza w ostatnich latach można zauważyć rozwijający się niemalże w każdej branży trend marketingu rekomendacji. Wśród celebrytów w codziennych relacjach w social mediach, można zauważyć bardziej lub mniej nachalne lokowanie produktów. Wielu z nich promuje na swoich kanałach nie tylko marki, ale i gotowe rozwiązania z zastosowaniem ich asortymentu. Marketing rekomendacji to jednak dużo więcej. Jak się okazuje wielokrotnie lepszym rozwiązaniem dla firm jest postawienie na opinie realnych klientów. To zadowolenie przeciętnego Kowalskiego brzmi bardziej przekonująco.
Jak zbierać opinie?
Istotą marketingu rekomendacji jest wiarygodność. Być może nie ma nawet lepszej zachęty do zakupu niż szczera opinia klientów. Dlatego też właściciel strony internetowej, powinien w pierwszej kolejności zadbać o możliwość podzielenia się recenzją. Opinie klientów można zbierać za pomocą wielu aplikacji, serwisów czy portali. Wiele z nich jest dedykowanych konkretnym branżom: weselnym, gastronomicznym, motoryzacyjnym. Mowa o katalogach, które umożliwiają zainteresowanym znaleźć najlepsze marki w jednym miejscu. Ułatwia to wybór oraz przyspiesza proces porównywania ofert. Warto jednak zacząć od zainstalowania odpowiedniego oprogramowania na własnej www lub napisać dedykowany skrypt. Dzięki temu klienci będą mieli pod ręką możliwość dokonania oceny usługi, produktu czy artykułu. O recenzje konsumentów można również zabiegać na Facebooku w zakładce „Recenzje” czy poprzez Wizytówkę Google Moja Firma. Korzystnym rozwiązaniem jest także rozpoczęcie działalności na portalach zbierających opinie typu Opineo lub ogłoszeniowych jak Allegro czy Olx.
Jak nakłonić klienta do zostawienia opinii?
Niestety klienci częściej decydują się zostawić negatywną opinię niż pozytywną. Niezadowolony konsument chętniej wylewa swoje żale, niż ten, u którego proces zakupowy przebiegł bez zarzutu. Dlatego dobrze jest go dodatkowo zmotywować do aktywności. Wiele firm decyduje się poprosić o opinię mailowo lub przez sms. W tym celu przygotowują zestaw pomocniczych pytań odnoszących się do czasu obsługi, dostawy i co najważniejsze, jakości produktu. Dodatkowo działaniem sugerującym prośbę o rekomendację, może być również widget na stronie. Przekierowanie do aplikacji Google lub Opineo przyspieszy proces opiniowania. W przypadku sklepów internetowych ciekawym rozwiązaniem jest dołączenie blankietu. Zazwyczaj przyjmuje on formę podziękowania za zakupy z adnotacją przypominającą o recenzji. Wiele firm decyduje się również zmotywować swoich klientów do pozostawienia po sobie śladu w sklepie poprzez nagrody. To rodzaj programu lojalnościowego dla zaufanych klientów. Dodatkowy rabat czy też zniżka na kolejne zakupy, z pewnością nie umknie żadnemu oku.
Lojalność i zaufanie do marki
O opinie klientów stale należy zabiegać. Warto pamiętać, że zyskuje się je nie tylko poprzez jasny przekaz z prośbą o zostawienie recenzji. Klient z pewnością będzie bardziej przychylnie nastawiony do dzielenia się swoim zdaniem, gdy marka zadba o relację. Zadowolony z obsługi konsument z pewnością wróci do sklepu. Dlatego dobrze jest go dopieścić. Pozwolić mu czuć się wyjątkowo i podtrzymywać kontakt. Od czasu do czasu można mu o sobie przypomnieć, wysyłając newsletter lub push. Sms czy e-mail o treści: ‘Dawno Ciebie u nas nie było. Sprawdź najnowsze promocje’, zasugeruje mu możliwe braki w domowym zaopatrzeniu.
Praca z klientem z pewnością nie należy do łatwych zadań. Jednak to podstawa, by podtrzymać z nim relację, a jednocześnie zyskać kolejnych odbiorców. Można oczywiście pomyśleć o opłaconych opiniach. Jednak jak pokazuje doświadczenie, te bardzo często przynoszą odwrotny efekt. Nadmiar przerysowanych komplementów z pewnością nie wygląda dobrze na stronie. Umiar i naturalność to podstawa, zwłaszcza że konsumenci są na to szczególnie wyczuleni. Raz zniesmaczony odbiorca, rzadko kiedy decyduje się wrócić. Dlatego dobrze jest o niego zadbać od samego początku, by wypracować z nim trwałą relację zapewniającą marce stałą odsprzedaż.
0 Komentarzy