Zakładając swoją firmę każdy przedsiębiorca zastanawia się co zrobić, żeby firma mogła się rozwijać i pozyskiwać kolejnych klientów. Poszukując rozwiązań mających na celu rozwój firmy, w końcu trafiamy na coś takiego jak marketing.
Młody przedsiębiorca zaczyna zgłębiać więc informację o tym jak wyglądają kampanie marketingowe, jakie działania mogą zwiększyć zasięg i dotarcie do jego grupy docelowej. W końcu dociera do informacji, że możliwe jest prowadzenie dwóch rodzajów działań – marketingu lub PR.
Marketing i PR – różnice i podobieństwa
Warto pochylić się nad różnicami i podobieństwami, aby móc dokonać trafnej decyzji, czego akurat bardziej potrzebujemy.
PR, czyli public relations to relacje z otoczeniem. W praktyce to działania, które zmierzają do budowania pozytywnego wizerunku w mediach (w tym w mediach internetowych). Budowanie tego wizerunku odbywa się poprzez kontakt z mediami, który realizuje agencja PR. I w oparciu o posiadane kontakty i relacje, agencja PR publikuje informacje o danej marce w konkretnym medium. Szuka się tutaj zawsze jakiegoś pretekstu i informacji, która będzie na tyle interesująca, że zainteresują się nią media. Tworzy się więc konkretną strategię, proponuje się określone działania zmierzające do wzbudzenia zainteresowania wśród grupy docelowej (czyli tutaj mediów). Efektem takich działań jest publikacja na portalu, w prasie czy w innym rodzaju medium.
W praktyce, niektóre agencje bez większego nakładu pracy korzystają z serwisów umożliwiających odpłatne publikowanie artykułów. Publikuje się więc artykuły contentowe z pominięciem całej otoczki budowania relacji z mediami i dziennikarzami/redaktorami. Finalnym efektem działań takiej agencji jest zbudowanie szeregu publikacji, które uwidocznią markę klienta, zbudują odpowiedni zasięg i pozwolą sprzedać produkt.
Działania PR NIE są policzalne
Mankamentem działań PR jest to, że są one niepoliczalne. Można wykazać, że opublikowano kilka, kilkanaście publikacji. Ciężko jednak jest wykazać, że publikacje te wpłynęły na sprzedaż lub na markę.
Działania content marketingowe są również elementem, który realizują agencje marketingowe.
Agencje te, to podmioty, które opracowują strategię promocji marki w Internecie (czasami również poza nim). Analizują one markę, jej otoczenie konkurencyjne i potrzeby branży, a następnie realizują zaproponowane działania. Wykorzystuje się tutaj różne narzędzia. Często jest to właśnie content marketing, który częściowo opisaliśmy powyżej. Do tego dochodzi kampania w social media, kampania na forach dyskusyjnych, czyli tzw. marketing szeptany, kampania w wyszukiwarce Google (SEM i SEO), pozycjonowanie i cały szereg innych.
Bezsprzecznie, szerszy zakres kompetencji posiadają agencje marketingowe. Często to one kierunek rozwoju firmy w Internecie i to jak marka będzie kreowała swój wizerunek w Internecie.
Co ciekawe współpraca z agencją marketingową nie wyklucza współpracy z agencją PR. Podmioty te, pomimo pewnych podobieństw w oferowanych usługach zajmują się nieco odmiennymi tematami.
Pierwszym wyborem jednak powinna być agencja marketingowa. Dopiero gdy marka jest już rozwinięta, posiada swoją historię i pozycję na rynku, można pomyśleć nad rozpoczęciem kampanii PR. Należy jednak jasno rozgraniczyć kompetencje i zakres odpowiedzialności pomiędzy wybranymi agencjami.
0 Komentarzy