Gdy już podejmiemy decyzję, że chcemy założyć firmę, stworzyć dla niej stronę internetową i zacząć ją promować, natkniemy się na wiele ofert budowy takiej strony. Wystarczy, że wejdziemy na popularne serwisy z ogłoszeniami aby znaleźć oferty stworzenia profesjonalnej strony internetowej.
Profesjonalne strony internetowe
Ceny wykonania takiej strony jest przeróżna. Możemy znaleźć oferty agencji interaktywnych, które gotowe są stworzyć stronę wykorzystując posiadane zasoby – programistów, grafików, webmasterów. Jeśli podpiszemy umowę z taką agencją mamy dużą szansę, że finalny produkt który otrzymamy, czyli nasza własna strona internetowa będzie wykonana prawidłowo.
Agencja daje również pewność, że gdy strona będzie wymagała aktualizacji to agencja będzie w stanie bez problemów dokonać wymaganych zmian i korekt. Podobnie wygląda sprawa praw autorskich i legalności wykorzystanych w projekcie materiałów, np. zdjęć. Agencja również (z założenia) nie zniknie z dnia na dzień, nie przestanie odbierać telefonów i odpisywać na maile.
Cena wykonania strony internetowej będzie tutaj jednak wyższa niż u innych podmiotów.
Tanie strony internetowe
Z drugiej strony mamy śmiesznie tanie oferty stron internetowych za kilkaset złotych. Często spotykam ogłoszenia w stylu „wykonam stronę internetową za 300 czy 400 złotych”. Nigdy nie podchodziłem do takich ogłoszeń na poważnie. Wystarczy zastanowić się ile czasu i dodatkowych kosztów generuje postawienie strony internetowej. Większość stron bazuje na szablonach – darmowych lub płatnych. Płatne kosztują od kilku do kilkuset dolarów. Do tego dochodzi stworzenie grafik (zakładam, że logotyp i całą kreację graficzną firmy już mamy). Grafiki te musimy pociąć i dostosować do szablonu. Prawa autorskie do grafik musimy zakupić na odpowiedniej licencji. Na koniec musimy dostosować stronę do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, czyli powinna być responsywna.
Audyt serwisu internetowego
Gdy to już wszystko mamy, niezbędny będzie audyt serwisu pod prowadzenie działań w Google. Analizujemy tutaj widoczność strony internetowej dla Google. Audyt musimy przeprowadzić precyzyjnie i dobrze, w przeciwnym wypadku będziemy zmuszeni przebudować stronę niedługo po jej odebraniu. Jeśli audytu nie przeprowadzimy jak należy, również efekty działań marketingowych, które prowadzimy nie będą optymalne, a część budżetów będziemy marnować.
W jaki sposób ktoś jest w stanie wykonać to wszystko w kwocie przykładowo 300 zł brutto?
Jeśli ktoś decyduje się na zakup takiej strony musi mieć świadomość, że strasznie niska cena, pociąga za sobą brak jakości, brak prawa do wykorzystanych materiałów lub po prostu nie niewykonaniem strony.
Największym błędem, który może popełnić tutaj młody przedsiębiorca jest kierowanie się ceną. Niestety najczęściej wybiera się tanią stronę, która ma być wizytówką firmy. Nikt nie zwraca uwagi na kompetencje, czy portfolio.
Jeśli decydujemy się na taką stronę, musimy mieć świadomość negatywnych konsekwencji, które może ona za sobą pociągnąć. Lepiej i pewniej wybrać profesjonalną stronę, wykonaną przez profesjonalną agencję. I nawet jeśli cena za stronę wydaje się nieco wyższa niż ta oferowana przez freelancera, to w dłuższej perspektywie wychodzi taniej. Pociąga to również za sobą mniejsze wydatki w przyszłości.
2 Komentarze
Ela · 12 września 2019 o 16:45
Tanio nie zawsze znaczy dobrze, co więcej – tanio często znaczy źle i nieprofesjonalnie. Miałam styczność z firmami “za grosze” i tymi, które robią spektakularne rzeczy. Tu było źle, tam drogo. Najlepiej jest szukać agencji, które będą agencjami środka, czyli dobrze zrobią swoją robotę i strona będzie jakoś wyglądała!
anty · 22 września 2019 o 16:29
Nie jestem zwolennikiem tanich stron. Może to przez to, że wychodzę z założenia, że dobre rzeczy muszą kosztować. Zawsze staram się przeliczać wszystko na czas, który trzeba poświęcić …i jeśli strona ma być dobra to trzeba poświęcić na nią czas. Poświęcasz więc coś, co kosztuje. Nie na darmo się mówi, że czas to pieniądz!